Wat is phishing en hoe kan ik dit voorkomen?
Phishing houdt in dat iemand zich online voordoet als een betrouwbare partij om gevoelige informatie, zoals gebruikersnamen, wachtwoorden of kredietkaartgegevens, te verkrijgen.
Hier zijn enkele zaken waar je op kan letten:
- Streamz zal je nooit spontaan vragen om persoonlijke gegevens, tenzij je zelf contact opneemt en we deze nodig hebben om je verder te helpen.
- Medewerkers van Streamz zullen nooit je volledige creditcardnummer, bankgegevens of wachtwoord via telefoon of chat vragen.
- Je wordt nooit gevraagd om cadeaukaarten aan te schaffen of geld over te maken als betaling voor onze diensten.
- Je wordt niet doorgestuurd naar onbekende derde partijen voor ondersteuning.
- We vragen je nooit om externe software te installeren voor probleemoplossing.
- Streamz zal je nooit via sociale media, e-mail, sms of telefoon benaderen met het verzoek om betalingen te doen of vertrouwelijke accountgegevens zoals wachtwoorden of facturatiegegevens te delen.
Ontvang je een verdachte link?
Hieronder vind je wat tips over wat je moet doen:
- Klik niet op links en open geen bijlagen
- Verwijder de e-mail of het bericht direct.
- Twijfel je of een link betrouwbaar is? Neem altijd rechtstreeks contact met ons op.
Heb je toch op een verdachte link geklikt?
Als je op een verdachte link hebt geklikt of gevoelige informatie hebt gedeeld, onderneem dan meteen deze stappen om jezelf te beschermen:
- Verander je Streamz-wachtwoord en kies voor een sterk, uniek wachtwoord.
- Heb je betalingsgegevens gedeeld? Neem dan onmiddellijk contact op met je bank of financiële instelling om misbruik te voorkomen.
- Denk je dat iemand toegang heeft tot je Streamz-account? Neem direct contact met ons op.
- Pas hetzelfde wachtwoord niet op andere websites of apps toe. Wijzig eventueel je wachtwoord daar ook.